Arkiv

Svårt känna igen Boyle i The Beach

Det handlar om längtan efter friheten, långt bort från den smutsiga storstadsstressen. I det här fallet den perfekta sandstranden. The Beach.
 

Arkiv

Svårt känna igen Boyle i The Beach

Svårt känna igen Boyle i The Beach

Det handlar om längtan efter friheten, långt bort från den smutsiga storstadsstressen. I det här fallet den perfekta sandstranden. The Beach.

The Beach

Regi: Danny Boyle

Leonardo DiCaprio gör sin viktigaste roll sedan "Titanic" i Danny Boyles (Trainspotting) filmatisering av Alex Garlands kultförklarade roman. Och vi får se mycket av honom - för de hängivna beundrarna av Hollywoods gullgosse nummer ett är det här en riktig orgie i bar överkropp. Det finns inte många sekunder av den två timmar långa filmen när DiCaprio är utom synhåll.

The Beach kommer i exakt rätt tid. Det är inne att luffa i Asien, att söka efter sitt eget lilla paradis, dit ingen annan har tillträde.

Richard (DiCaprio) kommer till den asiatiska storstaden och blir till en början chockad av folkvimlet, men anpassar sig ganska snabbt till tempot. På ett sjaskigt hotellrum träffar han en sönderstressad Robert Carlyle som ger honom en karta till en mytomspunnen sandstrand. Tillsammans med ett franskt par beger sig Richard av mot vad han tror ska vara paradiset på jorden.

Det är svårt att tro att Richard verkligen är hängiven att finna vägen till "The Beach". Hans verkliga mål verkar snarare vara att komma innanför trosorna på den franska skönheten Françoise (Virginie Ledoyen).

Väl framme på paradisön finner trion att den att är bebodd. På ena halvan av ön härskar en knarkmaffia som bevakar sina odlingar med tungt artilleri. Den andra halvan är befolkas av ett hippiekollektiv, grundat av flummiga "backpackers".

The Beach är inte mycket mer spännande eller djup än ett avsnitt av Robinson. En aning mer våld och sex, i övrigt klarar sig tevesåpan bra vid en jämförelse.

Det bestående från Danny Boyles film är scenen där Richard blir sitt eget dataspel (för övrigt den enda scen där man verkligen känner igen regissören från hans tidigare verk), och plockar poäng och extraliv i en virtuell övärld.

Publicerad 2000-03-01

Senast uppdaterad 2004-07-20 18:54

Esbjörn Guwallius
Chefredaktör för Film.nu.
 
×