Georges Méliès

 

Georges Méliès

  • Översikt
  • Info & länkar
  • Bilder
  • Diskussion

View this page in English on Filmanic

Georges Méliès var en regissör, skådespelare, manusförfattare, producent och filmarbetare. Han föddes i Paris, Frankrike den 8 december 1861. Georges Méliès dog 21 januari 1938, han blev 76 år. Han är känd för bland annat Le Voyage dans la Lune (1902), Voyage à travers l'impossible (1904), L'Homme à la tête de caoutchouc (1901), Le manoir du diable (1896) och Cendrillon (1899).

Läs mer om Georges Méliès

Denna biografi har genererats automatiskt av Filmanic (vår snälla lilla bot).

Listor & Nyheter

Regissör

 

Skådespelare

 
 
 
 
 
TMDb Film.nu använder sig av The Movie Database API (TMDb) för vissa funktioner, men är inte på något sätt stödd eller certifierad av TMDb.

Handlar denna sida om dig? Uppgifterna har vi helt eller delvis fått från The Movie Database (TMDb). Du kan begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig genom att skicka ett mail till oss och inkludera adressen till denna sida (URL). Förklara även vem du är, så vi vet att du är personen som denna sida handlar om. För att radera dina uppgifter från TMDb måste du kontakta dem separat.

Georges Méliès

Född 1861-12-08 (163 år sedan) i Paris, Frankrike. Död 1938-01-21 (76 år).

Förhållanden
Namn Från Till Typ av förhållade
Jehanne d'Alcy(Gifta: 1925–1938-01-21) 1925 1938-01-21 Gifta
Eugénie Genin(Gifta: 1885-06–1913-05) 1885-06 1913-05 Gifta
Föräldrar

Jean-Louis-Stanislas Méliès, Johannah-Catherine Schuering

Syskon

Gaston Méliès, Henri Méliès

Bilder på Georges Méliès

Klicka på bilderna för att visa i full storlek

Dela din mening om Georges Méliès?

Starta en diskussion om Georges Méliès med dina vänner på Facebook eller Twitter!

Georges Méliès

Biografi från Wikipedia Extern länk till biografins källa

Georges Méliès, full name Marie-Georges-Jean Méliès, was a French illusionist and filmmaker famous for leading many technical and narrative developments in the earliest days of cinema. One of the first filmmakers to use multiple exposures, time-lapse photography, tracking shots, dissolves, and hand-painted color in his work, Méliès pioneered effects that would define cinematic special effects for decades to come.  A prolific innovator in the use of special effects, Méliès accidentally discovered the substitution stop trick in 1896, a method of creating seamless disappearing and/or appearing effects used throughout both films and television for decades to come.  Because of his ability to seemingly manipulate and transform reality through cinematography, Méliès is sometimes referred to as the first "Cinemagician".

Two of his best-known films are A Trip to the Moon (1902) and The Impossible Voyage (1904). Both stories involve strange, surreal voyages, somewhat in the style of Jules Verne, and are considered among the most important early science fiction films, though their approach is closer to fantasy. Méliès was also an early pioneer of horror cinema, which can be traced back to his Le Manoir du diable (1896).  

In early 1909 Méliès stopped making films to protest Thomas Edison's Motion Pictures Parents Company monopoly, and presided over the first meeting of the International Filmmakers Congress in Paris.  Further financial hardships created by his opposition to Edison and diminishing influence, Méliès disappeared from public life. By the mid-1920s he made a meager living as a candy and toy salesma in Paris, with the assistance of funds collected by other filmmakers.  Although he was recognized for his contributions in cinema, Méliès spent most of his later years in poverty before being accepted into La Maison du Retraite du Cinéma, the film industry's retirement home in Orly.  

Innehåll från Wikipedia tillhandahålls enligt villkoren i Creative Commons (CC BY-SA 3.0).

×
×
×
×
×