Edith Head

 

Edith Head

  • Översikt
  • Info & länkar
  • Bilder
  • Diskussion

View this page in English on Filmanic

Edith Head var en filmarbetare och skådespelare. Hon föddes i San Bernadino, Kalifornien, USA den 28 oktober 1897. Edith Head dog 24 oktober 1981, hon blev 83 år. Hon är känd för bland annat Frukost På Tiffany's (1961), Fåglarna (1963), Double Indemnity (1944), Blåsningen (1973) och Fönstret åt gården (1954).

Läs mer om Edith Head

Denna biografi har genererats automatiskt av Filmanic (vår snälla lilla bot).

Team

 
 
 
TMDb Film.nu använder sig av The Movie Database API (TMDb) för vissa funktioner, men är inte på något sätt stödd eller certifierad av TMDb.

Handlar denna sida om dig? Uppgifterna har vi helt eller delvis fått från The Movie Database (TMDb). Du kan begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig genom att skicka ett mail till oss och inkludera adressen till denna sida (URL). Förklara även vem du är, så vi vet att du är personen som denna sida handlar om. För att radera dina uppgifter från TMDb måste du kontakta dem separat.

Edith Head

Född 1897-10-28 (121 år sedan) i San Bernadino, Kalifornien, USA. Död 1981-10-24 (83 år).
Längd 156 cm.

Utmärkelser
Utmärkelse Gala År Prisad för
Academy Award for Best Costume Design (The Sting) 46th Academy Awards 1973 Blåsningen
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (The Facts of Life) 33rd Academy Awards 1960 The Facts of Life
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (Sabrina) 27th Academy Awards 1954 Sabrina
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (Roman Holiday) 26th Academy Awards 1953 Prinsessa på vift
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (A Place in the Sun) 24th Academy Awards 1951 A Place in the Sun
Academy Award for Best Costume Design (Samson and Delilah) 23rd Academy Awards 1950 Samson and Delilah
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (All About Eve) 23rd Academy Awards 1950 All About Eve
Academy Award for Best Costume Design, Black-and-White (The Heiress) 22nd Academy Awards 1949 The Heiress
Nominerad för utmärkelser
Utmärkelse Gala År Nominerad för
Academy Award for Best Costume Design (Airport '77) 50th Academy Awards 1977 Airport '77
Academy Award for Best Costume Design (The Man Who Would Be King) 48th Academy Awards 1975 The Man Who Would Be King
Academy Award for Best Costume Design (The Sting) 46th Academy Awards 1973 Blåsningen
Academy Award for Best Costume Design (Airport) 43rd Academy Awards 1970 Airport - Flygplatsen
Academy Award for Best Costume Design (Sweet Charity) 42nd Academy Awards 1969 Sweet Charity
Academy Award for Best Costume Design (The Oscar) 39th Academy Awards 1966 The Oscar
Academy Award for Best Costume Design (Inside Daisy Clover) 38th Academy Awards 1965 Inside Daisy Clover
Academy Award for Best Costume Design (What a Way to Go!) 37th Academy Awards 1964 What a Way to Go!
Academy Award for Best Costume Design (A New Kind of Love) 36th Academy Awards 1963 A New Kind of Love
Academy Award for Best Costume Design (Pocketful of Miracles) 34th Academy Awards 1961 Pocketful of Miracles
Förhållanden
Namn Från Till Typ av förhållade
Wiard Ihnen(Gifta: 1940-09-08–1979-06-22) 1940-09-08 1979-06-22 Gifta
Charles Head(Gifta: 1923-07-25–1938) 1923-07-25 1938 Gifta
Föräldrar

Anna E. Levy, Max Posener

Bilder på Edith Head

Klicka på bilderna för att visa i full storlek

Vad du tycker om Edith Head?

Starta en diskussion om Edith Head med dina vänner på Facebook eller Twitter!

Edith Head

Biografi från Wikipedia

Edith Head was an American costume designer who won eight Academy Awards, starting with The Heiress and ending with The Sting. This is still a record in its category.

Born and raised in California, Head managed to get a job as a costume sketch artist at Paramount Pictures, without any relevant training. She first acquired notability for Dorothy Lamour's trademark sarong dress, and then became a household name after the Academy Awards created a new category of Costume Designer in 1948. Head was considered exceptional for her close working relationships with her subjects, with whom she consulted extensively, and these included virtually every top female star in Hollywood.

After 43 years she left Paramount for Universal, possibly because of her successful partnership with Alfred Hitchcock, and also adapted her skills for television.

Innehåll från Wikipedia tillhandahålls enligt villkoren i Creative Commons (CC BY-SA 3.0).

×
×
×
×
×