Bonnie Cashin

 

Bonnie Cashin

  • Översikt
  • Info & länkar
  • Diskussion

View this page in English on Filmanic

Bonnie Cashin är en filmarbetare. Hon föddes i Oakland den 28 september 1907. Hon är känd för bland annat Laura (1944), Cluny Brown (1946), The Keys of the Kingdom (1944), Nightmare Alley (1947) och Cry of the City (1948).

Läs mer om Bonnie Cashin

Denna biografi har genererats automatiskt av Filmanic (vår snälla lilla bot).

 
 

Listor & Nyheter

TMDb Film.nu använder sig av The Movie Database API (TMDb) för vissa funktioner, men är inte på något sätt stödd eller certifierad av TMDb.

Handlar denna sida om dig? Uppgifterna har vi helt eller delvis fått från The Movie Database (TMDb). Du kan begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig genom att skicka ett mail till oss och inkludera adressen till denna sida (URL). Förklara även vem du är, så vi vet att du är personen som denna sida handlar om. För att radera dina uppgifter från TMDb måste du kontakta dem separat.

Bonnie Cashin

Född 1907-09-28 (114 år sedan) i Oakland.

Förhållanden
Namn Från Till Typ av förhållade
Robert Sterner(Gifta) Gifta
Föräldrar

Eunice Cashin, Carl Cashin

Vad du tycker om Bonnie Cashin?

Starta en diskussion om Bonnie Cashin med dina vänner på Facebook eller Twitter!

Bonnie Cashin

Biografi från Wikipedia Extern länk till biografins källa

Bonnie Cashin is considered one of the most significant pioneers of designer ready-to-wear, more commonly called sportswear, in America. Among the most critically acclaimed and commercially successful designers of the 20th century, Cashin was revered for her intellectual, artistic, and independent approach to fashion. Treating clothing as collage or kinetic art, she sculpted designs from luxurious organic materials including leather and mohair, both of which she first championed as appropriate for high-end fashion, as well as tweed, cashmere, and wool jersey. She initiated the use of industrial hardware on clothing and accessories, most famously with the brass toggle that she incorporated into her handbag designs for Coach, the company for which she launched a women accessories division in 1962. Favoring timeless shapes from the history of world clothing, her staple silhouettes included ponchos, tunics, Noh coats and kimonos, all of which allowed for ease of movement and manufacture. Cashin is also credited with introducing the concept of layering to fashion.

Innehåll från Wikipedia tillhandahålls enligt villkoren i Creative Commons (CC BY-SA 3.0).

×
×
×
×
×