"Handsome" Luke (Ryan Gosling) är en spektakulär stuntman som kan göra allt med en motorcykel. Han lever rockstjärnelivet, och som om det inte finns någon morgondag. Detta förändrades tvärt när en gammal kärlek plötsligt dyker upp och Luke får reda på att han är pappa till en son. Lukes livssyn förändras helt och hållet och han slutar som stuntman för att hitta en mer lämplig sysselsättning med målet att bli den far som han aldrig hade. Han blir dock snabbt varse om att det inte är så lätt att hitta ett jobb med hans begränsade färdigheter. Det enda sättet att försörja familjen tycks vara att råna banker.
Filmen är uppdelad i tre delar och börjar riktigt intressant, för att sedan tappa allteftersom. Medan det är lätt att sympatisera med Luke och hans försök att försörja sin nyvunna familj blir det svårare att göra detsamma med övriga karaktärer (bortsett från Lukes fru). Charmen i det här problematiserandet av protagonist kontra antagonist ligger i den extra dimension detta medför till filmen. Vi ser verkligen ur olika perspektiv utifrån vilka olika karaktärer uppfattas på olika sätt i relation till varandra. Det är åtminstone intentionen. "Tyvärr" står Luke (och Ryan Gosling) ut för mycket från övriga drivande karaktärer för att vi verkligen ska bry oss om hur det går för någon annan.
Filmen lider i dess uppenbara brist på originalitet och oförmåga att förvåna. Storyn är förvisso i grund och botten intressant men när stora delar av slutet är lika lätta att förutse som att båten skulle sjunka i slutet av "Titanic" så känns det inte som att Cianfrance har ansträngt sig tillräckligt för att sätta sitt personliga avtryck på filmen. Även om jag inte ser något fel i att ha ett logiskt slut (tvärtom) eller att använda sig av fungerande koncept, som historien om en hederlig ung polis som kämpar mot korruption inom poliskåren, så kan jag tycka att om man ska göra det som andra gjort tidigare så ska man göra det bättre.
Trots det så gillar jag den här filmen. Den starkaste anledningen är de genomgående fantastiska skådespelarinsatserna från en av de bästa rollbesättningarna jag sett på flera år. Utöver en briljant prestation av Ryan Gosling, som bara blir bättre för varje gång jag ser honom, och som lyckas göra "Handsome" Luke till en Johnny Strabler i 90-talskostym, så övertygar framförallt Eva Mendes i rollen som den starka och självständiga mamman till Lukes son. Hon visar tydligt att hon är mer än en medelmåttig skådis som lever på sitt utseende (om det nu fanns några som trodde det). Den något präktiga Bradley Cooper är som gjord för rollen som den lite blåögde och mycket ambitiösa polisen, och Ray Liotta är minst lika bra i hans motsats. Det är denna rollbesättning som gör att jag har svårt att inte tycka om "The Place Beyond the Pines" och som räddar den från att vara en B-action som går direkt till videoaffären.
Publicerad 2013-04-05
Listor & Nyheter
Ny sci-fi-serie: Alexander Skarsgård väcker starka känslor som “Murderbot”
Bäst på bio just nu: Här är de viktigaste filmpremiärerna i maj 2025
Film och TV – Vecka 17 2025: Din guide till veckans bästa premiärer • Se alla trailers här
Film och TV – Vecka 16 2025: Din guide till veckans bästa premiärer • Se alla trailers här
Film och TV – Vecka 15 2025: Din guide till veckans bästa premiärer • Se alla trailers här
Film och TV – Vecka 14 2025: Din guide till veckans bästa premiärer • Se alla trailers här
Pärlor från arkivet
Du kanske också är intresserad av
Interstellar
Hitta Nemo
The Judge
Indiana Jones och det sista korståget
The Purge: Anarchy
Kalle och chokladfabriken
Trailers och klipp från “The place beyond the pines”
The place beyond the pines
The place beyond the pines
140
2012
2013-04-05
15 000 000 (US-dollar)
Scanbox Entertainment Sweden
2012-09-07
Dela din mening om “The place beyond the pines”