Morgan Spurlock blev ett känt namn efter succén med "Super Size Me", en dokumentär där han bestämde sig för att under en månad äta alla sina måltider på McDonald's. Han gick upp 11 kilo, ökande sin kolesterolnivå markant och upplevde humörsvängningar. Det tog Spurlock 14 månader på en vegansk diet för att bli med vikten han drog på sig under inspelningen.
Den här gången har dokumentärfilmaren gett sig på den produktplacering och smygreklam som blivit norm inom film och tv. Morgan Spurlock bestämde sig att försöka finansiera "The greatest movie ever sold" enbart via reklamintäkter.
Filmen tar oss med på en resa genom otaliga konferensrum och telefonsamtal där Spurlock försöker sälja in filmen till olika sponsorer. Många företag ger kalla handen, eftersom de anar att filmen kommer att vara kritisk mot produktplacering och reklam. Men till slut får Morgan naturligtvis napp...
"The greatest movie ever sold" är underhållande, och som koncept en riktigt bra idé. Men gång på gång under filmen önskar jag att Morgan Spurlock gräver bara lite djupare, men min önskan är förgäves. Filmen får ändock "tummen upp" för att den sätter ett viktigt ämne under lupp, och dessutom lyckas vara rolig på samma gång.
Publicerad 2011-09-09
Listor & Nyheter
- Vecka 39 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
- Vecka 38 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
- Vecka 37 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
- Vecka 36 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
- Vecka 35 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
- Vecka 33 2024: Veckans nya filmer och serier • Se alla trailers här
Pärlor från arkivet
Du kanske också är intresserad av
Trailers och klipp från “The greatest movie ever sold”
The greatest movie ever sold
The Greatest Movie Ever Sold
90
2011
2011-09-09
Nonstop Entertainment
2011-04-22
Dela din mening om “The greatest movie ever sold”