Sommaren med Göran

En midsommarnattsmardröm

Eventfixaren Göran friar till sin flickvän på ett fiffigt sätt, men hon sätter ringen i halsen, höjer långfingret i luften och lägger benen på ryggen. Göran hittar dock ganska snabbt ett nytt kärleksoffer att trakassera. Häng med!

Sommaren med Göran

En midsommarnattsmardröm

En midsommarnattsmardröm

Eller vänta, du kan stanna hemma istället. Låt bli att sälla dig till mängden av alldeles för många svenskar som nu kommer att dra till biosalongen för att få skratta lite när de deppar över att semestern har regnat bort. De kommer troligen hävda att den här filmen är rolig och sevärd, men det är då nog mest för att motivera sig själva till att inte tänka på att de precis bränt en hundring på en simpel historia de kunde ha berättat själva om vilka pinsamheter deras polare Bengt ägnat sig åt när han försökt impa på en brud.

Göran (Peter "Hey Baberiba" Magnusson) är en Stig Helmer Olsson-figur som är lika misslyckad som hela konceptet med att ge sig på att skriva manus till en långfilm och sedan spela huvudrollen själv när man egentligen bara är en sketchkille som fått för mycket uppmärksamhet för sitt eget bästa. Filmen får faktiskt lite draghjälp i inledningen från Alexandra Rapaport, men så fort hon är ute ur bilden blir det här bara en tunn och trögflytande massa där avdankade Peter Dalle och Dan Ekborg skymtar förbi och försöker liva upp stämningen med käcka one-liners som troligen får varje "Göta Kanal"-fan att börja garva. "Va? Missade Nelson Mandela flyget? Typiskt amerikaner!"

Förvecklingar i kärlekstrasslet ska det förstås bli under midsommarfesten med Göran (filmen utspelar sig i princip bara under en helg, det är ingen lång sommar det är frågan om precis), men jag tänker inte gå in på detaljer rörande handlingen eftersom den nog egentligen inte spelar någon roll om du har sett trailern och har lockats att se filmen bara på grund av vad som visas där.

Med sig på sin lilla resa har Göran sin polare Alex (David Hellenius - överraskad?) som inte vågat säga till frugan att han dragit på fest. Tillsammans fungerar Magnusson och Hellenius normalt sett helt okej i bild, men när de nu ska ge sig på att vara något sånär allvarliga och föra en dialog utan att spexa till det för mycket blir det bara konstlat och konstigt. Jag erkänner villigt (och det är nog uppenbart också) att jag inte brukar stå ut med "Hey Baberiba"-gängets galenskaper. Men jag såg ändå någonstans fram emot en svensk komedi som möjligen kunde få mig att ändra inställning. Så blir det dessvärre inte.

Kung Carl XVI Gustaf beklagade sig för några år sedan över att han inte kunde visa sig ute i offentliga sammanhang utan att barn började fnissa åt blotta åsynen av honom och inte kunde ta honom på allvar. Han menade att det var på grund av "Hey Baberiba"-gängets hejdlösa och smått oförskämda drift med kungafamiljen. Det är något liknande jag känner inför Magnusson nu när jag ser honom försöka ikläda sig rollen som skådespelare snarare än lustigkurre. Jag tar verkligen inte hans rolltolkning som en "vanlig person på vita duken" på allvar utan sitter gång på gång och väntar på att scenen ska mynna ut i någon skojfrisk halvcrazy och absurd sketch. Men det blir knappt ens crazy, utan istället radas fler och fler pinsamma försök till skämt i bästa (?) "Vi hade i alla fall tur med vädret"-anda upp.

Visst, alla tycker vi olika. Jag tror dock att fans av "Hey Baberiba"-gänget kan bli en aning besvikna över det låga tempot och de simpla och torra skämten som levereras i det här hafsverket till sommarkomedi. Troligen hade filmen vunnit på att vara lika skojfrisk som sketcherna, för det är till störst del via "Hey Baberiba" som den här filmen kommer att dra sin biopublik. Gänget gör sig oavsett vad mycket bättre i kortare sketcher och det känns som om de nu inkräktar på ett område de varken är mogna för eller hör hemma i.

Visserligen dröjer det ett par månader innan filmen "Äntligen Midsommar" (med Olle Sarri, Lisa Werlinder och Luke Perry i rollerna) dyker upp, men jag råder dig att hellre satsa kristidsslantarna på den filmen om du vill ha valuta för pengarna och känner att du måste se en svensk midsommarfilm på bio i år. Du har säkert tillräckligt med lustiga minnen från årets midsommar färskt i minnet redan ändå, och kan kanske till och med tjäna dig en tjuga om du berättar om den där polaren Bengts bravader för någon som är riktigt uttråkad.

Publicerad 2009-07-31

Bilder från “Sommaren med Göran”

Dela din mening om “Sommaren med Göran”