Sin Nombre

Nära skildring av Mexikos gäng

Sayra från Honduras är på väg till USA i hopp om ett bättre liv. På vägen möter hon en ung mexikansk gängmedlem, El Casper, som försöker fly sitt våldsamma förflutna och undkomma sitt oförlåtande före detta gäng.

Sin Nombre

Nära skildring av Mexikos gäng

Nära skildring av Mexikos gäng

Samtidigt som El Casper (Édgar Flores), eller Willy som är hans civila namn, lever gänglivet i Mexiko beger sig Sayra (Paulina Gaitan), hennes pappa och farbror ut på en resa, från sitt hemland Honduras för att söka lyckan i USA. De reser genom Mexiko och stöter där på Willy som är ute efter att råna dem. Omständigheterna vill dock annorlunda. Willy tvingas att fly, och följer med Sayra på resan.

Willy växer upp med ett gatugäng, i ett slumområde i Mexiko. Här finns inga ursäkter - antingen är du med eller emot och har du en gång gått med är det omöjligt att komma ur. Gängvärlden skildras här på ett väldigt nära och känslofullt sätt. För att bli en äkta medlem måste man genomgå en initieringsrit som innebär att man får stryk av resten i gänget. En person räknar sakta till tretton, sedan är det över. Man måste även döda någon ur ett rivaliserande gäng. Trettonårige El Smiley (Kristian Ferrer) tvingas att utföra sitt första mord när man tillfångatagit en kille ur ett rivaliserande gäng och låst in honom i hönsgården. Kvarlevorna ges till hundarna.

Gängen är som en trygghet, en familj. Man tar hand om och gör allt för varandra, samtidigt som man straffar en medlem som gjort "fel" hårt, eller till och med dödar honom. Gängen har förgreningar i flera städer i Mexiko, och även i USA. De har kontakt med varandra, så det är inte lätt att fly om man har gjort bort sig.

Regissören Cary Fukunaga gör sin långfilmsdebut, och den är imponerande. Han berättar i en intervju att han gjorde omfattande research som tog år i anspråk. Han pratade med gängmedlemmar ute och innanför fängelsemurarna, något som märks i det slutgiltiga resultatet. Fotot är väldigt nära och berättelsen utspelar sig på platser som bjuder på mycket autentiska miljöer.

Fattigdom och våld är vardag. En hopplös känsla om att allting inte löser sig till slut infinner sig. Allt känns så nära, men samtidigt väldigt långt borta där vi sitter i våra mysiga biofåtöljer. Om jag på något sätt ska invända mot "Sin Nombre" är det att vissa skådespelare (dock inte huvudrollsinnehavarna) ibland spelar över. Annars har man lyckats väldigt bra.

Publicerad 2009-12-17

Trailers och klipp från “Sin Nombre”

Bilder från “Sin Nombre”