Pacific Rim

Tjusigt förpackad action

Hotet från rymden kom inte från stjärnorna, det kom från det djupaste delarna av Stilla Havet, genom en portal från en annan värld. När gigantiska monster väller upp ur en kontinentalspricka så förenas mänskligheten när de skapar sitt motvapen - Jaegers - robotar i samma skala som havsmonstren. Slaget kan börja!

Pacific Rim

Tjusigt förpackad action

Tjusigt förpackad action

Om man ska se en spektakelfilm i sommar så är det "Pacific Rim". Den har precis allt det som en film i den här genren ska ha; en visuellt skicklig regissör, extremt snygga och välgjorda monster, halvrisiga skådespelare, men en gigantisk action-budget som kompenserar för det.

Regissören bakom filmen är mexikanske Guillermo del Toro, som slog igenom med dunder och brak med kritikerrosade "Pans labyrint" från 2006. Han var länge påtänkt som regissör för "Bilbo" och de nya "Sagan om Ringen"-filmerna, men det slutade ju istället med att Peter Jackson gjorde en tämligen oinspirerad återresa till Tolkiens värld. Det är förstås oklart om del Toro hade gjort ett bättre arbete, men helt kart är dock att han har ett visuellt öga som passar perfekt för den här typer av filmer.

"Pacific Rim" utspelar sig i en tämligen nära framtid. En spricka mellan två kontinentalplattor mitt i Stilla havet har visat sig vara en portal till en annan värld och monster stora som skyskrapor, Kaijuner, ödelägger nu jorden. Vårt enda försvar består i att bygga lika stora robotar, Jaegers. Dessa teknologiska mästerverk är så avancerade att det krävs två piloter för att styra dem, och piloter förenas genom att deras hjärnor kopplas samman, i något som kallas neutralt handslag. Våra hjältar är två av dessa piloter, som tar upp striden mot Kaijunerna.

Det är många nya namn och ansikten i rollbesättningen, och det ska visserligen uppmuntras, men det är inte helt tillfredsställande i alla scener. Hjältarna görs av Charlie Hunnam och Rinko Kikuchi, och deras kärlekshistoria är en av de mest oengagerande som jag någonsin bevittnat på en bioduk. Bland de skådespelare vi känner sedan tidigare märks däremot rutinerade Idris Elba ("The Wire", "Prometheus" och "Thor") och Ron Perlman ("Hellboy", "Beauty and the Beast" med fler).

Det här är en film som riktar sig till oss som gillar att stänga av hjärnan ibland, som inte behöver ställa för många frågor, utan som bara gillar en häftig resa. För det är en sjukt häftig resa! I 3D förstås, med musik av Ramin Djawadi ("Game of Thrones") och med en del roliga och smått insiktsfulla detaljer, som till exempel att kineserna i denna alternativa framtid har börjat handla med benmjöl från kaijunerna, i övertygelsen om att det ska vara bra för potensen.

Så ska du se en "no brainer"-film på bio i år, välj "Pacific Rim"!

Publicerad 2013-08-06

Bilder från “Pacific Rim”