Only God Forgives

Hämnden är inte alltid ljuv

Succéparet från "Drive" gör ny film ihop. Nicholas Winding Refn och Ryan Gosling återförenas i en kolsvart hämndhistoria hämtad från det mörkaste och blodigaste bakgatorna i ett sexindustrialiserat Thailand.

Only God Forgives

Hämnden är inte alltid ljuv

Hämnden är inte alltid ljuv

Hämndrullar följer ofta en extremt tydlig dramaturgi. Skapa sympatier för en karaktär under de första minuterna. Mörda sedan den karaktären. Så kan du ägna resten av filmen åt den blodiga hämnd som den som stod den mördade närmast måste utkräva. Många är de som byggt mer eller mindre hela karriär på hämndrullar, allt i från Quentin Tarantino till Mel Gibson, till, för all del - Nicholas Winding Refn själv.

Den danske, i och med "Drive" från 2011, pånyttfödde regissören väljer i "Only God Forgives" att gå en annan väg. Det är modigt. Jag ska ska inte avslöja detaljerna, men han gör det inte enkelt för sig när han berättar en hämndhistoria utan den enkla och supertydliga tematik som genren är så djupt präglad av. Just det valet, att göra det svårt för sig, det är både filmens styrka och dess svaghet.

Säkerligen har regissören Winding Refn och superstjärnan Gosling funnit varandra. Likt i "Drive" så spelar Gosling en tystlåten och mycket privat karaktär. Winding Refn förlitar sig på att kameran, och publiken, älskar Gosling så pass mycket att han inte behöver försöka vinna deras kärlek genom att blotta sina känslor, eller försöka bli mänsklig. Det är också modigt, men det fungerar inte riktigt för mig den här gången. Det är visserligen fint när regissör och skådespelare finner varandra, men kanske skulle de nu må bra av lite tid isär? Jag får lite samma vibbar som när Tarantino följde upp "Inglourious Basterds" med "Django Unchained", vilket visserligen ledde till ytterligare en Oscar-statyett till Christoph Waltz, men som också lämnade en känsla av "Har vi inte redan sett det här en gång?"

"Only God Forgives" utspelar sig alltså i Thailand, denna på många sätt av Gud glömda plats på jorden. Handlingen kretsar också mycket kring sexindustrin och knarkhandeln, och när Goslings karaktärs bror mördas så startar ett blodigt hämndkrig mot stadens mäktigaste polis, en märkligt okarismatisk men brutal man (gestaltad av Vithaya Pansringarm), med ett samurajsvärd som sitt hemliga vapen mot de västerlänningar som han anser tvingar Thailands unga kvinnor till prostitution och förnedring. Och det har han ju förstås rätt i när han tycker.

Winding Refn har stora konstnärliga ambitioner med "Only God Forgives", både vad gäller foto och berättarteknik. Det är endast denna ambition som räddar filmen från att få ett underbetyg av mig. För när det kommer till karaktärsbygget och själva historien så finns väldigt mycket mer att önska, inte minst med en så fantastisk skådespelerska som Kristin Scott Thomas i en av rollerna. Jag har heller aldrig varit särskilt svag för samurajfilmer eller filmer som parafraserar andra genres (förstod till exempel aldrig storheten med Tarantinos "Kill Bill"-filmer), men det är tydligt att Winding Refn gillar det.

Jag hoppas verkligen att nästa danska Hollywood-film av Winding Refn innehåller lite mer av det som han är så bra på, medryckande historier och komplexa karaktärer, som i "Pusher"-trilogin, som för mig är en av filmhistoriens absolut bästa trilogier. Och mindre kitsch, onödigt mycket hjärnsubstans och mörker. För annars blir det nog tyvärr tummen ner för mig nästa gång.

Publicerad 2013-05-30

Trailers och klipp från “Only God Forgives”

Bilder från “Only God Forgives”