Ond aning

Som en tv-film utan trovärdighet

Om en films kvalitativa värde går att sammanfatta med en mosad blodig kråka mot Sandra Bullocks - tidigare så oskuldsfulla - hand, går det inte att vara snäll. Förlåt.

Ond aning

Som en tv-film utan trovärdighet

Som en tv-film utan trovärdighet

Ond Aning börjar med att Linda Hansons make avlider i en bilkrasch, den fortsätter med att Linda Hanson vaknar upp och finner den döda knapra flingor i köket. Och så är då karusellen igång. Igen, kanske man kan säga, för vi har sett det här förut.

I Måndag Hela Veckan kämpar Bill Murray med samma dag om och om igen, i Spring Lola Spring tillåts Franka Potente återuppleva samma skeende för att rädda sin pojkvän. Och nu är det alltså då Sandra Bullocks tur att korrigera det förflutna ... varför? Det känns ärligt talat lite tröttsamt. Bullock har förresten en pojkvän som heter Jesse James och en mamma som sjungit opera. Ja, i alla fall blir det ett ändlöst flängandes mellan dåtid och nutid, gubben lever, gubben är död och ett gäng kråkor, varav en mosas av Bullock då hon är lite extra borta, tror att de är något.

Dessutom gör Peter Stormare ännu ett osannolikt inhopp som elaking. Har Stormare någonsin spelat normal? Vad är grejen egentligen, till och med Alexander Skarsgård känns mer trovärdig ... nja, där var jag allt bra elak, Stormare har ju ändå snackat svenska i två stycken Spielberg-filmer och det är värt mycket i mina ögon.

Det är även Sandra Bullock. Jag tycker det är synd att hon på senare tid fokuserat sig på lite mer seriösa roller. Jag saknar 90-talets värme, filmer som Medan Du Sov, Speed och Nätet. Sandra Bullock var cool. Sandra Bullock var vad som gjorde Demolition Man till ett unikum. Hon var flickan med en gammal tants hår, hon vägrade ... låta ... sig ... arrangeras. Nu finns inte mycket kvar. Det skulle vara håret då i så fall.

Ond Aning känns som en tv-film, som någonting Hallmark kunnat överraska med. Storyn saknar trovärdighet och då menar jag inte det självklart otrovärdiga; själva tidshoppandet, utan slarv vad gäller karaktärernas vandring genom den, de agerar inte naturligt utan stelt och tråkigt. Man förstår ingen av dem. Vad har egentligen mamman för relation till sin dotter? Herregud! Alla går runt som om de vore nedsövda, mystiskt är bara förnamnet. Kanske hade den fungerat bättre för ett antal år sedan, före alla dessa andra filmer ... nä, jag ändrar mig, det hade inte spelat någon roll, inte med ett sådant slut.

Nu får det vara nog!

Publicerad 2007-08-23

Trailers och klipp från “Ond aning”

Bilder från “Ond aning”

Säg vad du tycker om “Ond aning”

Dela “Ond aning” med dina vänner och starta en diskussion på Facebook eller Twitter!

....Flertal

Jag har ingen specifik som jag har som favorit. Pilsner Urquell ligger pa topp i alla fall 12an. Svijani ligger ocksa pa topp, bland svensk ol: Falcon och Spendrups utan tvekan. Jag heter Kevin, ja. Av vilken anledning skulle jag ljuga om mitt namn?

Kevin

2011-11-04 19:41:00

Kevin, två frågor. Vilket är ditt godaste öl? Heter du verkligen Kevin?

Skrivet av en medlem på gamla Film.nu

2011-11-03 21:00:00

Jag knullar gott, tack!

Tro mig flintisen dar..... Jag ater gott, jag knullar gott, formodligen mer an du. Jag dricker harligt god ol varje dag till middagen, och enstaka till senare pa kvallen, och kan du inte ta kritik sa ska du nog inte skriva filmrecension i forsta taget. Skitsamma, du ar ju bara patetisk! Haha, ha ett bra liv! Jag har ett himla skont, och underbart liv, tack!

Kevin

2011-11-03 12:03:00

Kevin, du borde lägga din energi på vettigare saker än att kritisera min kritik av en film som till att börja med inte är speciellt bra. Vad sägs om att gå ut och käka, dricka en god öl, knulla?

Skrivet av en medlem på gamla Film.nu

2011-10-21 16:47:00

Din recension är opålitlig

ASG! Premonition (Ond aning) är nog en av de bästa filmerna jag sett när det gäller "psykologisk thriller drama". Filmen kräver eget tänkande; Logiskt tänkande för att vara rakt på sak. Den är otroligt välspelad om inget annat. Visserligen så är din recension så otroligt dåligt och klumpigt skriven så jag kan tyvärr inte låta bli att tänka: "Är du lika klantig i ditt tänkande när du glor på film? Då ska du nog inte kolla en film som är en psykologisk thriller.".... Du hänger helt enkelt inte med, faktum är att alla klarar inte av det. Har du sett Butterfly effect? Jag kan slå vad att du inte hängde med i den heller. Premonition betyder föraning, och det just föraningar "Sandra Bullock's" karaktär "Linda" får, och hon får i sin panik och stress också någon form av minnesförlust. Vilket också leder till att Linda inte minns t.ex på hennes mans begravning att hon träffat hennes mans assistent. Filmen handlar om hur Linda försökte stoppa sin man från att dö och hon blir psykiskt instabil av det hela...., inte att hon vaknar om och om igen; (ena dagen är han levande, andra inte,) LOGISKT tänkande....Inget annat. Hon minns allt, drömmer om det är blir helt enkelt allmänt förvirrad själv, när hon pratar med sin psykolog om det blir allt bara värre. Ena berättartekniken av filmen är "dåtid", andra är i "nutid"....

Kevin

2011-10-20 14:11:00