My Kid Could Paint That

En osannolik konstnär

Marla är fyra år och har redan skapat konst som jämförts med storheter som Pablo Picasso och Jackson Pollock. Hennes tavlor har värderats till hundra tusentals dollar och detta har skapat en diskussion kring den moderna konstens meningsfullhet.

My Kid Could Paint That

En osannolik konstnär

En osannolik konstnär

Filmen handlar om Marla Olmstead och hennes familj, om hur en flicka som älskar att måla och en värld som inte vågar tro sina ögon. Marla gick från att ha varit en helt vanlig fyraårig flicka till att bli internationell kändis och älskad konstnär, inom loppet av sex månader. Hennes tavlor har sålt för mer än 300 000 dollar och hon har liknats med moderna konstens storheter Picasso, Kandinsky och Pollock.

Men allt är inte guld som glimmar och en kort tid innan Marlas femårsdag så sände CBS 60 Minutes ett inslag som pekade ut henne som en bluff och menade att det istället skulle varit hennes pappa, Mark Olmstead, som målat tavlorna. Detta kom som en chock för familjen, Marlas ryckte sjönk som en sten och tavlorna gick helt plötsligt inte att sälja. Förfärade över misstankarna bestämde sig Mark och Laura, som är mamma i familjen, att vända sig till dokumentärfilmregissören Amir Bar-Lev för att få hjälp med att rentvå deras namn. Den här dokumentären visar hans syn på det hela.

Den här filmen tar upp tre problem. Ska man som förälder exponera sitt barn så hårt som Mark och Laura Olmstead gjort med sin dotter? De har varit med i åtskilliga talkshows, tidningsreportage och andra produktioner som sänts ut runt om stora delar av världen. Familjen har släppt in människor i deras liv, inte minst i och med den här dokumentären, och detta kan tyckas ha skapat en enorm press på Marla med huvudsyftet att tjäna pengar. Den andra frågan är vad modern konst står för. Vad säger det om Pollock då en fyraåring kan åstadkomma samma tavlor? Är allt bara en stor bluff och är det kanske dags att se över våra värderingar? Den tredje frågan är om det hela verkligen är sant. Är det verkligen Marla själv som målat tavlorna eller har hennes pappa hjälpt till så mycket att de i själva verket är hans. Det är den sista frågan som får mest fokus, men filmen ger inga direkta svar och det som familjen Olmstead trodde skulle bli deras sätt att rentvå sig skapar istället ytterligare misstankar kring hur det egentligen ligger till.

Det är inte utan viss beundran man ser Marlas tavlor. De håller verkligen hög klass. Med detta sagt så vill jag påpeka att jag inte är någon konstkännare men jag kunde i alla fall inte se skillnad på Jackson Pollocks planlösa skvättafärg målningar och Marlas motsvarighet. Målningarna, som någon säger i filmen, håller sådan klass att man skulle kunna smyga in dem på The Metropolitan Museum of Art hur lätt som helst, och konstnären är bara fyra år gammal.

Formatet följer verkligen dokumentärstandard och man har sett det förr. Alla sidor får komma till tals och det mesta av materialet är hämtat från intervjuer och filmen är berättad med voiceover. Det är dock skickligt hur Amir Bar-Lev lyckas få åskådaren att gå från att i början helt stå på familjen Olmsteads sida till att i slutet av filmen vara helt kluven i frågan, precis som han själv är.

Jag tyckte filmen var intressant och lilla Marla är löjligt lätt att tycka om. Men för att vara helt ärlig så kan man lika gärna vänta på att SVT ska visa filmen istället för att gå och se den på bio.

Publicerad 2008-02-14

Medverkande skådespelare i “My Kid Could Paint That”

Trailers och klipp från “My Kid Could Paint That”