Me and you and everyone we know

Filmscener som dröjer sig kvar

Me and you and everyone we know är en film om relationer, om människors längtan att komma närmare varandra och om vägen dit. Miranda July, som förutom att hon regidebuterar med filmen också skrivit manus och spelar Christine, har ett alldeles eget sätt att skildra det på. En film att förälska sig i, skriver vår recensent.

Me and you and everyone we know

Filmscener som dröjer sig kvar

Filmscener som dröjer sig kvar

Christine, en kontaktsökande performanceartist, vandrar rakt in på stadens konsthall för att presentera sin konst och visar oblygt sitt intresse för en skoförsäljare på varuhuset. Richard, skoförsäljaren, är frånskild med två barn och väntar på att något fantastiskt ska hända. Men när Christine stormar in i hans liv får han panik. Under filmen får vi även stifta bekantskap med Richards kåta kollega, den lillgamla granntjejen på tretton år (som redan har en fullt utrustad brudkista), två tonårsbrudar som experimenterar med sex och den ensamma föreståndaren för konsthallen. Den gemensamma nämnaren för alla är att de söker kontakt.

Det här är en film om relationer, om människors längtan att komma närmare varandra och om vägen dit. Det är inte första gången en film använder sig av detta tema men Miranda July, som förutom att hon regidebuterar med filmen också skrivit manus och spelar Christine, har ett alldeles eget sätt att skildra det på - ett eget språk. Det vardagliga förvandlas till något fascinerande på ett nästan poetiskt sätt.

Jag hade möjligheten att lyssna till Miranda July under Stockholms Filmfestival i höstas; det var svårt att se var karaktären Christine slutade och var Miranda tog vid. Hon är minst lika fascinerande i verkligheten. July berättade att hon letar efter något hon gillar hos varje karaktär, och det märks verkligen. De olika individerna i Me and You and Everyone We Know är både regisserade och spelade med mycket värme. Men det är inte bara karaktärerna som lämnar avtryck. Det finns många scener som dröjer sig kvar i minnet, som den när Christine och Richard vandrar ner för en gata och låter den sträckan symbolisera deras förhållande, som de ännu inte har.

Det är svårt att förklara hur bra den här filmen är, men från första till sista bildrutan är dess utstrålning omöjlig att värja sig mot. Därför är det också svårt att säga något negativt, eftersom den inte liknar något annat just nu. Jag ville inte att den skulle ta slut och när den ändå gjorde det ville jag genast se den igen. Fick vibbar från Lost in translation.

Me and you and everyone we know är en helt underbar film, med ett stort hjärta och ett eget språk, omöjlig att inte förälska sig i. Missa inte denna pärla som blivit en amerikansk independentsuccé och vunnit många fina priser.

Publicerad 2005-12-31

Trailers och klipp från “Me and you and everyone we know”

Bilder från “Me and you and everyone we know”