Libertine

Johnny Depp fantastisk i drömlik film

Det är inte särskilt förvånande att Johnny Depp tackade ja till att spela John Wilmot i det brittiska dramat Libertine. Det är ytterligare en i raden av hans excentriska rolltolkningar. Vår recensent anar lite Jack Sparrow.

Libertine

Johnny Depp fantastisk i drömlik film

Johnny Depp fantastisk i drömlik film

John Wilmot, eller Earl of Rochester, är en poet i 1600-talets experimenterande England. Hans liv verkar ha gått ut på att festa och knulla så mycket det bara går och skriva dikter där orden knulla, kuk och fitta förekommer i varenda mening. Han vill inte bli omtyckt, han säger vad han tycker, är nästan alltid grymt oförskämd, och driver allting för långt. Allt för att känna att han lever. Libertine är en verklighetsbaserad film om Wilmot och hans relation till kung Charles II, som spelas av John Malkovich. Man såg genom fingrarna med honom tills han gick för långt.

Earlen av Rochester hade många kvinnor runt sig, men finner till slut kärleken i den blivande teaterstjärnan Elisabeth Barry, som blir hans älskarinna, då han redan är gift. Hon är på väg uppåt medan Wilmot, som befinner sig på toppen men stöter sig med kungen när han sätter upp en pjäs om dildos, långsamt faller neråt. Synden straffar sig visar det sig.

Trots att det är ett lerigt och smutsigt London som målas upp, är det en både vacker och charmig regidebut av Laurence Dunmore. Så snyggt filmad med mörka bilder att man tror att det är en dröm. Men denna kostymfilm faller ganska mycket på att den misslyckas med att engagera, man kommer inte någon karaktär tillräckligt nära. John Malkovich som kung och Rosamund Pike, som spelar Wilmots fru, glömmer man till exempel snabbt. Detta leder till att filmen ibland känns tråkig. Att filmen ändå är sevärd kan man tacka Johnny Depp och Samantha Morton för, de är helt fantastiska. Det här är en roll som Depp säkert kan göra i sömnen, och någonstans anar jag lite Jack Sparrow i den här lite sorgligare och syndigare versionen av Casanova. Han är riktigt bra, men under filmens gång känner jag att han börjar bli lite förutsägbar i hur han väljer roller och agerar.

Publicerad 2006-04-07

Bilder från “Libertine”

Säg vad du tycker om “Libertine”