Känn ingen sorg

En ny svensk klassiker

"Känn ingen sorg" är sagan som skulle kunna vara den sanna berättelsen om Håkan Hellström. Det är berättelsen om hur ett osäkert original i en GAIS-tröja blir ett självklart poporakel i sjömanskostym, älskad av ett helt land. Radarparet Måns Mårlind och Björn Stein gör åter film i Sverige, till tonerna av Håkans musik. Det är riktigt ljuv musik det!

Känn ingen sorg

En ny svensk klassiker

En ny svensk klassiker

Två tummar upp!

Jag ska börja med att säga att jag är ett stort fan av både Håkan Hellström och Mårlind & Stein. Men jag vill också erkänna att jag delvis var besviken på det senaste jag såg av Mårlind & Steins äventyr i Hollywood - skräckthrillern "Shelter", samt att jag överexponerat mig själv något för Håkan i samband med den senaste skivan: "Det kommer aldrig vara över för mig". Så jag är inte såld på förhand inför den här filmen. Men - redan efter några minuter så inser jag att det här blir min försoning med dem alla tre. Jag påminns om varför de är och förblir mina idoler.

Det finns en sådan härlig energi i den här filmen. Och den bygger på den känsla som finns i Håkans musik. De storslagna poplåtarna, om livet, kärleken, vänskapen och sorgen. Det är som ett euforiskt tonårstillstånd, då allas vår Håkans ande svävar genom varje scen, och jag bara älskar det.

Manusförfattaren Cilla Jackert har utgått ifrån Hellströms låtar när hon byggt sin fina historia, så vi som kan musiken känner igen både namn och teman ifrån skivorna, med karaktärer som heter "Lena", "Eva" och "Johnny". Håkan själv heter dock Pål. Pål Gullberg. Och man ska nog, trots många (förstås) slående likheter med den verklige Håkan Helström, ändå se honom som ett sagoväsen, en produkt av Håkans musik, och inte som ett försök att avbilda den verkliga artisten.

Pål spelas av Adam Lundgren, senast hyllad för sin insats i Jonas Gardell och SVT:s "Torka aldrig tårar utan handskar". Pål är precis så fumlig, äkta och lätt att älska som ett geni av Håkans mått mätt bara kan vara. Lundgren visar också upp en fin musikalisk ådra, och - han får leverera sina ofta rätt lustiga repliker på sin egen dialekt - göteborgskan. Faktum är att det var Mårlind & Stein som "upptäckte" Adam, med personliga favoritfilmen "Storm" från 2005. Därefter åkte de till Hollywood och förfinade sin berättarkonst ytterligare, för att sedan komma hem och sjösätta det som i mitt tycke är det bästa som Sverige producerat för TV-scenen, kriminalserien "Bron" från ifjol. Samtidigt gick alltså Lundgren från klarhet till klartet här på hemmaplan, så det känns både kul och logiskt att de nu återförenas i vad jag gissar kommer bli, i alla fall inom vissa klickar, en ny svensk klassiker.

Det är modigt när filmskapare testar nya genrer. Mårlind & Stein har mest gjort thrillers förut, här ger de sig på en feelgood-film. Det är ett stort steg. Dom har alltid varit väldigt visuella i sitt berättande, det har blivit lite deras varumärke, men det förvaltar de väl även i "Känn ingen sorg":s komiska förpackning. Berättandet är draget åt det magiskt realistiska hållet, vilket förstås är helt rätt eftersom det storslagna redan finns i Håkans musik.

Men jag måste återvända till manuset. Det är så bländande välskrivet. När jag lyssnar på Håkans låtar, i min telefon direkt efter filmen, så inser jag att Cilla Jackert har skapat ett "visiontrack" till Håkans musik, ett omvänt soundtrack alltså. För när jag lyssnar på låtarna så ser jag fragmenten som hon byggt sin historia utifrån, allt finns där, jag ser scenerna från filmen, och det adderar något till musiken! Jag vill dock understryka att detta inte är någon musikal, för dig som är lite allergisk mot filmkaraktärer som spontanbrister ut i sång varje gång de måste öppna sitt hjärta för publiken. "Känn ingen sorg" är inte en musikal, även om skådespelarna sjunger en hel del (och sjunger väldigt bra). Däremot så är det en film som integrerar musiken i berättande på ett sätt som jag faktiskt aldrig har sett förut.

Det är fler än Adam Lundgren som gör fina skådespelarprestationer. Tomas Von Brömssen är helrätt som Påls farfar, Jonathan Andersson spelar bästa vännen Johnny på ett övertygande sätt, och Josefin Neldén är mycket bra i den lite otacksamma rollen som Lena. Men framförallt så ser vi ett genombrott för Disa Östrand, som spelar den gäckande Eva - tjejen som Pål vill ha, som han skriver låtar till, men som han innerst inne vet att han aldrig kommer att få. Östrand spelar henne verkligen med den äran, och jag törs påstå att hon kommer gå i Alicia Vikanders spår och bli vår nästa kvinnliga Hollywood-produkt, om hon så själv vill. Hon har i alla fall de kvalitéerna.

Väldigt kul, och gjort på ett värdigt sätt, är också de scener där Håkan Hellström själv dyker upp, som "gatumusikern på Stigbergstorget". Aldrig har jag längtat tillbaka till Göteborg så mycket (jag pluggade där 2004) som när jag ser Håkan stå på gatan och spela, i sitt älskade Göteborg.

Jag är hög på Håkan Hellströms musik när jag skriver det här. En bättre start på sommaren tror jag inte man kan få. Och när jag efter visningen trycker Mårlind & Steins händer (dom förgyller visningen med sin närvaro), och lovar dem att skriva en fin recension som tack för en fantastisk film, så flimrar eftertextens slutcitat, givetvis hämtat ifrån Håkans egen prosa, förbi i mitt sinne: "Och jag tror, när vi går genom tiden, att allt det bästa inte hänt än". Det bådar gott det!

Publicerad 2013-07-19

Trailers och klipp från “Känn ingen sorg”

Bilder från “Känn ingen sorg”