Hobbit: En oväntad resa

Hobbit - En efterlängtad historia

Nio år efter den mäktiga finalen av filmatiseringen av J.R.R Tolkiens "Sagan om ringen" återvänder Peter Jackson till Midgård. Men tidsmaskinen är inställd på åren innan den första filmen utspelade sig, och den här gången går resan i 3D.

Hobbit: En oväntad resa

Hobbit - En efterlängtad historia

Hobbit - En efterlängtad historia

Jag är en av de miljoner människor världen över som drabbades av "Sagan om ringen"-trilogin. Jag tatuerade inte in Älvskrift runt ankeln, men jag använde halva min manusutbildning åt en långfilm under arbetsnamnet "Drakborgen". Inspirerad av filmerna, och av det klassiska och brädspelet med samma namn, som lånat hela konceptet från Tolkien. Och där är vi nu, nio år efter den avslutande "Konungens återkomst". För "Hobbit: En oväntad resa" är den första filmen om drakborgen.

Det blir återigen tre filmer, boken som filmerna bygger på - Bilbo - är en prolog till Sagan om ringen. Den ondska som vuxit sig stark då är nu bara i sin linda. Vi återser Gandalf, Eldron, Galadriel, Sauraman, Gollum, och till och med Frodo skymtar förbi i inledningen. För äventyret startar som en tillbakablick från öppningsscenen i den första "Sagan om ringen"-filmen. Så får vi lära känna den unga Bilbo Baggins, Frodos farbror. Han gestaltas av Martin Freeman (mest känd som Tim i brittiska "The Office"). Jag måste erkänna att jag var lite orolig över det valet. Inte för att jag inte gillar Martin Freeman, tvärtom, men för att jag har svårt att se honom som mer än en sitcom-skådis. Jag måste dock erkänna att han besitter mer än komisk tajming, han fungerar perfekt som ofrivillig hjälte.

Där man kände att "Sagan om ringen"-filmerna hade en väldigt tydlig historia, ett tydligt hot som tvingade Frodo att axla rollen som förkämpe, så känns upptakten och uppdraget i "Hobbit" lite mer svävande. Det är inte lika solklart att Bilbo ska söka upp äventyret. Men det gör han.

Hans uppdrag är att hjälpa tretton dvärgar att ta tillbaka sitt hem, Ensamma (eller Ensliga) Berget, där draken Smaug lagt beslag på både borgen och den ofantliga guldskatt som dvärgarna en gång i tiden ägde. Givetvis har Gandalf ett magiskt finger med i spelet som förenar en hobbiten Bilbo och de tretton dvärgarna. Men uppdraget kräver 14 deltagare, och med Bilbo med på tåget så kan äventyret starta.

Bilbo har en något barnvänlig ton över sig, vilket jag tror har med boken den bygger på att göra. Det är inte en lika mörk historia. Här finns plats för skratt, musik och en uppsjö knasiga bikaraktärer. Inget Allseende öga vakar ännu över världen, men någonting gryr ändå, precis under ytan. Howard Shores musik känner vi igen, den är med och bygger denna magiska värld, återigen.

Det var många turer innan Peter Jackson bestämde sig för att själv regissera filmerna, men personligen känner jag mig nöjd över att det blev så. Han styr skutan med van och varm hand. Dock lider action-sekvenserna av någon som jag uppfattar som är ett nytt samarbete - Jackson har hunnit göra film ihop med Steven Spielberg. Och Tintin-filmen tycks ha satt sina spår. Spielberg har (anser jag i alla fall) på äldre dagar helt tappat känslan för action. Senaste Indiana Jones-filmen samt "Tintin" bjuder inte på spänning en enda gång, utan är ett spektakel och koreograferad cirkus, som bara är tröttsam att se på. Riktigt så illa är det inte med spänningen här, men det fattas nerv, och det är synd. Jag hoppas den infinner sig längre fram i filmsviten. För den behövs.

Jag gissar att jag måste säga något om 3D-effekterna också, för de flesta kommer ju se filmen i 3D. Jackson har revolutionerat tekniken genom att filma i dubbel upplösning, 48 rutor per sekund, istället för det normala 24. Han menar att det skulle få bilden att flyta bättre, att den filmiska rörelsen som 24 rutor ger har stört den tredimensionella upplevelsen tidigare. Jag är kluven. Det är uppenbart att rörelserna flyter bättre med dubbel information, men jag tappar lite känsla. Filmisk rörelse är för mig så nära förknippad med själva filmupplevelsen. Jag vet inte. Men kanske är det så här 3D kommer se ut framöver nu.

"Hobbit: En oväntad resa" är ett kärt återseende av en värld och av karaktärer som är älskade av många, mig själv inkluderad. Det här är en film som jag kommer se många gånger, på bio igen, i förlängda versioner, och på teve ett otal gånger. Det här är stort. Och på det stora hela så levererar Jackson & co. Men framförallt så får den mig att längta efter fortsättningen! Och då ska visst en svensk skådespelare, med isblå ögon och superkropp, dyka upp i en av rollerna. Det ni!

Publicerad 2012-12-12

Bilder från “Hobbit: En oväntad resa”

Säg vad du tycker om “Hobbit: En oväntad resa”