Under the Rainbow

Modern saga lyckas inte förtrolla

Typsnittet i förtexterna är snirkligt guldiga och doftar lansförsedd riddare på vit häst. Trots berättelsens placering i ett modernt Paris är det en bra indikation på vad som komma skall.

Under the Rainbow

Modern saga lyckas inte förtrolla

Modern saga lyckas inte förtrolla

Den franska komedin "Förtrollad av Paris" ("Au Bout de Conte") är en modern saga om 24-åriga Laura som drömmer om att träffa sitt livs kärlek, eller sin prins om man så vill. När hon träffar den kämpande och begåvade musikstudenten Sandro på en bal - precis på det sätt som hon har drömt om - blir hon övertygad om att han är den rätta. De två inleder en intensiv kärleksaffär som verkar leda mot ett lyckligt slut, men då träder vargen in i leken och ingenting blir som de tänkt sig.

Det här är den franska skådespelerskan och regissören Agnès Jaouis fjärde film bakom rodret. Hon står även för filmmanuset, och gestaltar en av rollerna.

På ett någorlunda Woody Allen-manér så finns det en del sura och griniga karaktärer i filmen, och jag kan personligen tycka att det blir mer jobbigt än roligt i längden. Vet inte om hon anser att det är vardagsrealism, men då tycker jag att hon har en ganska tråkig syn på vardagen. Kanske är det så att karaktärernas surmulna tillvägagångssätt i början av filmen bidrar till känslan av ett någorlunda lyckligt slut, allt eftersom filmen skrider mot sin upplösning.

Med inspiration av Askungen, Rödluvan och what not, snirklar sig historien fram med grafiska mellanspel och små lustigheter här och där. Det gör "Förtrollad av Paris" till en lekfull film som ibland känns fånig och aldrig briljant, men den är småmysig och engagerar tittaren genom sina olika småhistorier som berättas parallellt utan att bli nämnvärt stökig. Det bör också sägas att den svenska titel-översättningen är något missvisande för Paris finns med mest som en kuliss och aldrig som en aktiv aktör.

Man tänker sig att alla sagor slutar lyckligt men det beror ju givetvis hur man ser på saken. För de otaliga elaka styvmödrarna, till exempel, brukar det aldrig gå bra, och man kan ju alltid fråga sig vem som är god och vem som är ond. En del av behållningen med den här filmen är att det inte är helt enkelt att lista ut vart den är på väg. Och det är ju alltid trevligt.

Publicerad 2013-04-04

Christina Luoma
Christina Luoma är filmvetare, TV-producent och skådespelare.