Extremely Loud & Incredibly Close

Extremt lågt och otroligt platt

129 minuters nostalgiskt trams eller 129 minuters drama med exploaterande förtecken. Vilket som så är det här rätt dåligt.

Extremely Loud & Incredibly Close

Extremt lågt och otroligt platt

Extremt lågt och otroligt platt

"Extremt högt och otroligt nära" hade kunnat vara en gripande historia om en elvaårig pojkes sorgearbete efter det att han förlorat sin pappa i attentatet mot Twin Towers 11 september. Det hade även kunnat vara ungdomsfilmen som på ett seriöst sätt tog tag i relationen mamma-pappa-son. Eller varför inte bara ett schysst drama om en ung pojkes sökande efter sig själv och sina föräldrar. Är det för mycket begärt? Tydligen. Suck. Har man dessutom läst Jonathan Safran Foers förlaga så kan man lägga till ännu en suck, för det här är inte speciellt bra. Det här är besvikelse på film, i över två timmar.

När Oskars pappa dör finner han, i sin fars rum, en nyckel i ett kuvert märkt "Black". För att hålla hans minne vid liv beger sig Oskar ut på en resa för att finna denne Black och låset som nyckeln passar i ... Emellanåt bjuds det på drömska bilder där Tom Hanks faller mot marken, efter att ha hoppat från ett av tornen. Eller nostalgiska minnen uti vilka han och Oskar leker skattjakt och allt bara är jättehärligt. Hur ofta är det egentligen så? Klipp till Oskar som knackar på hos ännu en Black, möten som två gånger av tre slutar med gråt och tråkiga bekännelser. Allt är jättesnyggt fotat. Till och med New Yorks gator med de rykande tornen i bakgrunden är snygga. Är det ens tillåtet? Och sedan har vi ju Oskar, som spelas av Thomas Horn. Unge herr Horn kommer ni garanterat få se mycket av i framtiden. Hollywood älskar ju brådmogna, pretentiösa lipsillar. I "Extremt högt och otroligt nära" lider han dessutom av någon slags bokstavskombination, resultatet är plågsamt. Thomas Horn borde lära sig att slappna av. Han kan lägga in högsta växeln om tio år istället.

"Extremt högt och otroligt nära" är kanske ingen farlig film, trots att den både exploaterar och urvattnar en av vår senare tids största katastrofer. Men den är lång och tråkig. Finns det inget som är bra med filmen? Jo: Max von Sydow!

Publicerad 2012-02-16

Trailers och klipp från “Extremely Loud & Incredibly Close”

Bilder från “Extremely Loud & Incredibly Close”