Be kind rewind

Vänta inte tills den kommer på vhs

Mike och Jerry jobbar i den lokala videobutiken, en butik som bara hyr ut vhs-kassetter. Under en olycka blir Jerry magnetiserad och råkar därpå radera alla filmkassetter i butiken. För att rädda affärerna kommer de på den briljanta idén att spela in alla filmer på nytt. Med sig själva i huvudrollerna.

Be kind rewind

Vänta inte tills den kommer på vhs

Vänta inte tills den kommer på vhs

"Be kind rewind" är en ny film av den kreativa virrhjärnan Michel Gondry. Hans tidigare filmer "Human nature" och "Eternal sunshine of the spotless mind" är båda mästerverk som redan blivit klassiker, åtminstone om du frågar undertecknad. I båda dessa filmer låg Charlie Kaufman bakom manuset. När Gondry gjorde "The Science of sleep" utan sin tidigare parhäst kändes det som något saknades. Snygg och skruvad film, visst, men jag hade önskat mer av storyn. Även i "Be kind rewind" står han själv för manuset, och jag bävade lite för att det skulle bli en ny trevligt-men-här-fattas-det-något-upplevelse. Men där hade jag fel.

Slashasarna Mike (Mos Def) och Jerry (Jack Black) driver den lokala videobutiken, som bara hyr ut filmer på vhs-band, medan ägaren är bortrest. Under ett misslyckat, nattligt sabotageförsök mot det lokala elverket blir Jerry magnetiserad. Som de flesta vet går inte videoband och starka magnetfält så bra ihop. Följden blir att Jerry oavsiktligt raderar alla filmer i videobutiken, bara genom att befinna sig där.

Nu är goda råd dyra. Utan hyresintäkter går butiken i konkurs. Det finns bara en sak Jerry och Mike kan göra - de får spela in alla filmer på nytt. Med sig själva både framför och bakom kameran. De börjar med Ghostbusters och hoppas att kunderna inte ska märka skillnaden mot originalet. Men det gör dem naturligtvis; de älskar det och vill ha mer. Mike och Jerry får spela in filmer på löpande band. Själva processen när de gör en remake av en film kallar de för att "sweda" den. Med någon, men oklar, koppling till Sweden...

Jag har lite blandade känslor för Jack Black. När jag ser att hans namn finns med i rollistan tänker jag "Åh nej, inte han" samtidigt som jag också tänker "Kul, Jack Black". Det kan antingen bli pannkaka eller succé. Rollen måste passa Jack Black som handen i handsken för att det ska bli det senare. I det här fallet gör den det. Jag har svårt att se någon annan skådespelare än nämnde Black gå i närkamp med ett elverk.

Även de andra skådespelarna gör minnesvärda insatser. Melonie Diaz, som blir den kvinnliga stjärnan i de swedade filmerna, är både rolig och charmig. Henne kommer vi att få se mer av framtiden.

"Be kind rewind" är en gullig och galen historia och något slags avsked till ett mediaformat som mycket snart kommer att förpassas till historien, vhs-kassetten. Den skitiga New York-miljön ger filmen vibbar av både Woody Allen (inte bara för att Mia Farrow finns i en biroll) och Spike Lee. Det här är en "måste se"-film för dig som behöver en snabb vitamininjektion. Så bums till biografen, vänta inte tills filmen kommer på vhs.

Publicerad 2008-04-18

Trailers och klipp från “Be kind rewind”

Bilder från “Be kind rewind”