Arn: The Knight Templar

Vacker men tråkig saga

Så har Jan Guillous framgångsrika böcker om korsriddaren Arn Magnusson blivit film. Första delen, Arn - Tempelriddaren, har premiär på juldagen 2007 och andra delen, Riket vid vägens slut, hösten 2008. SF hoppas på miljonintäkter för att täcka svensk filmhistorias dyraste budget, 200 miljoner kronor. Arn är en fiktiv figur, men redan kult och historia i västgötabygder. I filmen blandas fiktion med historiska fakta.

Arn: The Knight Templar

Vacker men tråkig saga

Vacker men tråkig saga

Filmen är vacker och stämningsfull. Hantverket är gott. Scenografi, kostymer och rekvisita är skickligt utförda och genomtänkta. Regin är enkel, men fungerar. Musiken följer dramat bra. Änglakörer, stråkar, trummor rullar konstfärdigt på och förstärker våra känslor. Manuset besparar oss långa monologer och dialogen är enkel. Böckerna har komprimerats. Man har plockat ut och staplat de mest dramatiska scenerna på varandra. Tidsskillnaderna blir därför ojämna. Figurerna växer ju upp, åldras, är i kloster eller utomlands under många år, händelser som nu sveper förbi i rask takt.

En berättarröst inleder och skapar sagostämning. Man får känsla av en filmatiserad Astrid Lindgren-bok, men det är ingen familjefilm. Blodet sprutar och huvuden rullar. Ändå berörs man inte. Skildringen är ytlig och förenklad intill barnslighet. Trots det goda hantverket och dundrande marknadsföring, så känns Arn som en svulstig äventyrsfilm, som man sett massor av på matinéer under sin barndom. Ljudet är starkare och bildformatet större, men innehållet är detsamma. Ingen fördjupad personteckning. Personerna är antingen onda och fula eller goda och vackra. Händelserna är förutsägbara, även om man inte läst böckerna.

Joakim Nätterqvist spelar Arn Magnusson som vuxen och axlar rollen väl som den ärlige, gode hjälten som lider och kämpar. Arns älskade Cecilia spelas av Sofia Helin och är just så vacker, plågad och oskuldsfull som rollen kräver. Filmberättelser kan vinna på att använda okända skådespelare så att kändisskap inte överskuggar dramat. Nu ler man lite när Stellan Skarsgård och Michael Nyqvist gör entré med lösskägg, bistra uppsyner och pressade röster. Bibi Andersson spelar den auktoritära och sadistiska abbedissan, men hennes välbekanta röst och spelvana står i vägen för en annars intressant rollfigur. Sven-Bertil Taube dyker upp och övertygar dock som den politiske ärkebiskopen.

Men det blir ändå tråkigt. Kameran panorerar och tiltar över svenska ängar och skogsdungar eller exotiska ökenlandskap och allt känns till slut som en lyxig resebroschyr. Den ljushyade hjälten rider mot solnedgången efter att ha slaktat de mörka, elaka muslimerna i ett bakhåll. Hemma väntar den blonda, renhjärtade och trofasta Cecilia. Ett melodrama eller en kärleksroman i sin enklare form. Riddarsagans ingredienser finns med. Svarta, mystiska korpar, svallande hästmanar, riddarrustningar, blodiga svärdhugg, betydelsefulla blickar, sköna jungfrur, godhjärtade riddersmän och grymma makthavare. Konflikterna står mellan Folkungaätten och Sverkerätten och i filmens senare delen mellan muslimer och korsriddare, som krigar om makten över den heliga staden Jerusalem.

Filmen känns som en riksangelägenhet. Man har satsat stort och ansvariga vill profilera Sverige som filmland internationellt. Arn ska sälja Sverige och vi får inte svika. Men till syende och sist måste filmen ha en egen bärkraft. Publiken kan man delvis förföra, men köparna går inte manipulera. På den välbesatta pressvisningen försökte en person förgäves ta upp en applåd.

Publicerad 2007-12-19

Bilder från “Arn: The Knight Templar”

Säg vad du tycker om “Arn: The Knight Templar”

Dela “Arn: The Knight Templar” med dina vänner och starta en diskussion på Facebook eller Twitter!

Arn

En film vi inte behöver skämmas för?? Arn är den mest pinsamma film jag sett på år och dag. Hur en aktad skådespelare som Stellan Skarsgård kunde ställa upp på detta är för mig en gåta. Det måste ha handlat om medkänsla eller någon form av patriotisk pliktkänsla från hans sida. Arns och Cecilias så kallade kärlekshistoria känns ungefär lika djup som en vattenpöl. Jag menar, jag kan omöjligt vara den ende som till slut blir näst intill illamåeende av Cecilias påklistrade fånleende. Och för tittarna måste det framstå som en gåta hur hon överhuvudtaget har kunnat falla för en sådan tokmes som Arn. Och angående slaget i slutet... Saladin har tagit hela sin enorma armé till Jerusalems utkanter, men när Arn och hans tre polare Ola, Kalle och Doffe attackerar så flyr de hals över huvud?? Verkligen mycket trovärdigt!

Johan

2008-07-03 18:43:00

Arn

En av dom pinsammaste svenska filmerna någonsin. Två minuter tempelriddande och sen en massa krystade kärleksscener. Är det vad Sveriges dyraste film kan åstadkomma..? Pinsamt... Undvik det här skräpet.

Skrivet av en medlem på gamla Film.nu

2008-03-30 18:48:00

ARN

Gäsp! Ett sömnpiller med tjatiga stämningsbilder, onaturliga människor och en Nätterqvist som bara kan se ledsen och ännu mer ledsen ut. Och är det ingen som kan skjuta ett skott i den där stråkmaskinen?

Hans-Peter Hindelid

2008-01-27 18:10:00

Arn

Som med alla filmatiserade böcker så blir det en besvikelse om tittaren förväntar sig att exakt "hela" boken ska vara med i filmen. I detta fall är det dessutom 2 böcker på 2.19. Jag är nöjd eftersom jag ej hade så höga förväntningar då jag läst böckerna ett antal gånger. Varför ska allting sågas, klagas och analyseras sönder? Ska absolut köpa DVD'n och ser fram emot film nr 2 :-)

Andreas Andersson

2008-01-17 12:38:00

Arn

En underdånig Cecilia Blanca? En skrikande Birger Brosa? Den stora gården Arnäs som ett fattigt skjul? Peter Flint skulle behövt göra mer än skuggläst böckerna inför en sån här satsning att filmatisera de bästa svenska böckerna som skrivits. Själv har jag läst dem 4 gånger. Håller med om avsaknaden av djup i karaktärerna. Även den viktiga delen av politiken och maktens män saknades. Filmen var rörig och osammanhängande den totala avsaknaden på dramatiska händelser gjorde upplevelsen lång och utdragen. Miljöerna, kläder och rekvisita var förstklassigt och underbart att se men detta överskuggas tyvärr av bristen på spänning. Som sist vill jag bara påpeka det sista slaget. Det var en skamfläck. Kändes som det var 30 riddare mot 50 saracener. Även detta usla slag var rörigt och man visste varken ut eller in. Hade förväntat mig mer av detta slag som ska föreställa ett av Arns och tempelriddarnas största segrar.

Kalle

2008-01-09 21:23:00

Arn

Till skillnad från er andra tycker jag böckerna följs väl och att Jan Guillous fantastiska berättelse levereras på ett fint uppläggningsfat. Det är bara att tacka och ta emot att vi äntligen har fått en svensk äventyrsfilm vi inte behöver skämmas för. Visst saknar jag också scener och detaljer. Men en del kommer säkerligen finnas med i TV-serieversionen. Då kommer förmodligen de 20 åren inte kännas lika snabbt avklarade.

Johan R

2007-12-30 12:18:00

Arn

Inte bra alls, en ren besvikelse. 2 timmar 19 minuter resebroschyr skrev DN och det sär snällt uttryckt. Slöseri med tid och pengar att gå och se detta sega elände.

Eati Traw

2007-12-29 12:00:00

Arn

Manusförfattaren har verkligen klippt sönder berättelsen och halva speltiden fokuseras på lidande ansikten. Känns som om manuset är skrivet efter att Barbara Cartland återberättad en historia hon snabbt ögnat igenom. Riktigt dåligt! Har man läst böckerna om Arn blir man besviken över att all väsentlig handling försvunnit i en sentimental kärlekshistoria. Var är politiken, dramatiken och hur får man 20 år att förvinna så fort?! Har man inte läst böckerna blir det bara en enda osammanhängande röra. Kan bara beklaga, har aldrig blivit så gruvligt besviken på en film.

Anna

2007-12-29 01:46:00

Arn

Filmen inleddes på ett mycket trovärdigt sätt. Men mycket snabbt blev filmen forcerad. Det fattas saker. Små saker som hade givit karaktärerna ett djup. De flesta av karaktärerna överskuggas med en ytlighet som inte klär filmen i övrigt. Denna historia hade med rätt medel kunnat bli en mycket storslagen film. Ofördelaktigen inträffade detta inte.

Tyrling

2007-12-27 13:53:00

Arn