Allt för henne

Filmpärla som lyckas svänga mellan genrerna

"Allt för henne" är en film om en familjs värsta mardröm som verkligen berör. Ta chansen att se ett riktigt bra franskt drama på bio i vår.

Allt för henne

Vad skulle du göra om din älskade plötsligt släpades ut ur ert hem för att sedan dömas till 20 års fängelse för ett mord hon inte begått? Julien (Vincent Lindon) väljer efter tre år av fruktlösa försök att bevisa sin frus oskuld att ta saken i egna händer. Han ska frita henne och tillsammans med deras son ska de fly långt, långt bort och aldrig mer komma tillbaka.

Det finns många sätt på vilket den här filmen berör. Att se Julien och Lisas (Diane Kruger) liv gå från det näst intill perfekta till total katastrof på knappt en minut skär i hjärtat. Allt är så skickligt uppbyggt att man aldrig ser det komma. Skildringen av familjens liv börjar med passion, kärlek och framtidshopp och sedan plötsligt vid frukosten stormar polisstyrkan in. Totalt kaos uppstår och pang så blir hela bilden svart och en text visar att vi är tre år framåt i tiden. Chockande.

"Allt för henne" har mycket: Närhet, nerv, dramatik, mystik, uppgivenhet, sorg och kvick action. Men det som är bäst är filmens förmåga att skapa förståelse och kontakt med pappan Julien. Han får ta hand om sonen Oscar (Lancelot Roch) som växer upp med sin mamma som en person han bara träffar i ett kallt rum en gång i veckan. Julien försätts i ekonomiska svårigheter nu när han är den enda inkomstkällan och förlusten av sin älskade drabbar även relationen till hans egen familj. Han mår inte bra men han tappar aldrig tron på att hans fru är oskyldigt dömd och en dag får han alltså nog. Med hjälp av en känd brottslings memoarer ska han frita Lisa och lösa alla problem.

Själva rymningsdelen i "Allt för henne" var den del jag trodde skulle krascha, men så blev det inte alls. Filmen lyckas bra med att svänga mellan olika genrer och det blir riktigt spännande. Bortsett från stunder av lite tvivelaktigt skådespeleri har jag ingenting att klaga på. Jag rekommenderar den här filmen starkt. En liten fransk pärla framlyft av Folkets Bio.

Publicerad 2009-05-21

Trailers och klipp från “Allt för henne”

Bilder från “Allt för henne”