A history of violence

Blodigt drama som bjuder på humor

David Cronenberg eftersträvade att skildra våld på ett realistiskt och brutalt sätt. I A history of violence visar han den blodiga sanningen - raka motsatsen till välkoreograferade scener i andra våldsfilmer. Sådana scener som hållåorna på tv brukar varna känsliga tittare för. Det här är en mycket spännande thriller, långt ifrån någon dussinproduktion i genren, skriver vår recensent.

A history of violence

Blodigt drama som bjuder på humor

Blodigt drama som bjuder på humor

Tom Stall lever ett lugnt och tillbakadraget liv tillsammans med sin hustru Edie och deras två barn. Familjen bor i en liten stad, mitt i ingenstans i USA. En dag kommer två brottslingar som är på rånturné in på Toms kafé. De hotar att döda hans personal. Tom uppfattar situationen som mycket farlig och skjuter ihjäl de båda inkräktarna. Han hyllas som en hjälte av media och blir över en natt förstasidesstoff i hela landet.

Tom själv är inte intresserad av att synas. Han avvisar journalisterna som vill intervjua honom och försöker återvända till sitt normala liv så snart han kan. Då blir han uppsökt av en man, som påstår att Tom har misshandlat och försökt mörda honom för många år sedan. Tom förstår inte vad han menar och säger att han har tagit fel på person. Men mannen ger sig inte. Han är säker på att Tom är den han letar efter. Spänningen dem emellan blir allt mer hotfull.

Till en början verkar A history of violence handla om en lycklig familj på den amerikanska landsbygden, som möter våldet i samhället på ett mycket brutalt sätt. Men efterhand börjar man förstå att det ligger en hel del dolt under ytan. Sådant som familjemedlemmarna inte ens vet om varandra.

David Cronenberg gör en oerhört spännande thriller - den här filmen är inte någon dussinproduktion i genren. Det är inte nervkittlandet som driver handlingen framåt i första hand, utan hur medlemmarna i familjen Stall genomgår dramatiska förändringar. Samtidigt finns det en hel del humor instoppat i dialogen och det känns inte på minsta sätt krystat. Men så är det också en mästerregissör bakom kameran.

Publicerad 2006-03-29

Trailers och klipp från “A history of violence”

Bilder från “A history of violence”