13 snart 30

Garner bjuder på charmerande ögonblick

I den här amerikanska komedin ser vi Jennifer Garner i huvudrollen. Hon är nog mest känd från tv-serien "Alias" som sänds på TV4 i Sverige. Man skulle nu kunna vänta sig någon "don¥t quit your dayjob"-liknande kommentar, men så är inte fallet. Garner är faktiskt en av de få positiva aspekterna med "13 Snart 30".

13 snart 30

Garner bjuder på charmerande ögonblick

Garner bjuder på charmerande ögonblick

Handlingen går ungefär såhär: 13-årig tjej känner sig utanför och önskar bli populär bland skolans tuffa tjejer. Den nördiga killen med bra musiksmak är kär i henne, men hon dissar honom för att komma med i coola gänget. Allt hon vill bli är vuxen och "lyckad" med allt vad det innebär i form av pengar, häftigt jobb, drömhem etcetera. En önskning som också faller in då hon helt plötsligt vaknar upp nästa dag som 30-åring med lägenhet på Manhattan och ett jobb som redaktör för en hipp modetidning.

Konceptet är i sig inte helt fel men man utnyttjar inte de möjligheter som erbjuds. Istället för att gå in vidare på förväntningar kontra verklighet, eller utnyttja de många komiska möjligheter som en situation där en 13-årig tjej vaknar upp i en vuxen kropp 17 år senare erbjuder, så förvandlas filmen snabbt till en ganska konventionell kärlekshistoria med en liten moralkaka serverad vid sidan om. Garner-som-30 kommer inom en veckas tid helt in i sitt nya liv och börjar ta itu med problemen som faktiskt finns även där (här börjar vi ana moralkakan). Det här med att hon ska lära sig hur allting fungerar i den helt nya världen klaras av genom att låta hennes vänner säga saker som "vad förvirrad du verkar, glöm inte att du jobbar på den coolaste modetidningen i stan och har en supersnygg pojkvän". Ett grepp som är lika irriterande som orealistiskt - när skulle någon säga "du heter Fredrik och pluggar filmvetenskap" bara för att jag kom till en föreläsning bakis och trött?

"13 Snart 30" har sina charmerande ögonblick, mycket tack vare Garner som gör det bästa av materialet och känns sympatisk filmen igenom. Hon blir tidigt kär i den äldre varianten av den nördiga killen med bra musiksmak (man ser att han fortfarande är lite hipp och alternativ då han har en CBGB:s-tröja på sig...). Ni kan säkert ana hur det går, och problemet är just det - trots det speciella konceptet så känns allt oerhört förutsägbart. Om ni vill se hur man gör ett bra jobb med att förvalta en intressant komisk idé ska ni istället lägga pengarna på att hyra DVD:n av Bill Murray-rullen "Groundhog Day" ("Måndag Hela Veckan").

Publicerad 2004-06-28

Trailers och klipp från “13 snart 30”

Bilder från “13 snart 30”