The Break-up

Lyckad mix av skådespelare

Kanske kan man placera The Break-up i kategorin romantisk komedi, även om man här hoppar över allt trams som brukar fylla sådana filmer. The Break-up nöjer sig med att visa en samling stillbilder på det lyckliga, nykära paret under förtexterna. Sedan - pang på rödbetan - börjar de gräla och ganska snart har Jennifer Aniston och Vince Vaughn gjort slut.

The Break-up

Lyckad mix av skådespelare

Lyckad mix av skådespelare

Snacket har gått i mer än ett år om den här filmen. Är Jennifers tårar i filmen äkta? (dvs gråter hon över sin förlorade Pitt?) Blev hon och Vince ett par? Är de fortfarande ihop? Har hon blivit bedragen igen? Och så vidare, och så vidare. De flesta filmer som föregåtts av rykten om huvudrollsparet brukar sluta med en besvikelse i fråga om själva filmens kvalitet, men så är faktiskt inte fallet med denna.

The Break-up bjuder på många komiska ögonblick och ett antal smågalna infall, som när Jennifer låter brorsans manskör öva i hennes sovrum till Vince stora förtret. Eller när han gör om vardagsrummet till biljardrum. Tanken är att vi ska känna igen oss i hur par brukar bråka och tjafsa, men naturligtvis kryddat med ett antal grova överdrifter.

Vaughn och Aniston är båda bra som det slutkörda paret, men de mest minnesvärda karaktärerna tycker jag ändå är alla små biroller. Jennifers diva till chef på konstgalleriet (Judy Davis) och hennes aning feminine assistent lockar till en hel del skratt. Vincent D'Onofrio spelar Vinces ambitiöse bror och kollega med bravur. Han kallas den mänsklige kameleonten, och gör verkligen skäl för det epitet. Han är sin roll i alla filmer jag har sett honom i hittills (ta en titt på till exempel indierullen Thumbsucker).

Så gå och se The Break-up - och gör det för en ovanligt lyckad skådespelarensemble!

Publicerad 2006-08-04

Trailers och klipp från “The Break-up”