Strange Crime

Sexuell egotripp för franska män

En framgångsrik författare i 50-årsåldern inleder ett intensivt sexuellt förhållande med sin styvsons nyblivna unga fru. Filmen blev en kontroversiell avslutning på Cannesfestivalens "Semaines de Critique" 2004 på grund av de sexuella scenerna. Vår recensent menar att filmen mest är en egotripp för medelålders franska män, men ger ändå tummen upp för Daniel Auteuils skådespelarinsatser.

Strange Crime

Sexuell egotripp för franska män

Sexuell egotripp för franska män

Daniel Boltanski är en framgångsrik författare som skriver sina romaner under pseudonymen Serge Novak. Bara hans förläggare och de närmaste i familjen känner till hans egentliga identitet. På vägen till Capri, där han ska delta vid sin styvsons bröllop, träffar han en ung kvinna - Milla. De tar omedelbart in på ett hotell och upplever en het natt tillsammans.

Dagen därpå kommer Daniel något sent till styvsonens bröllop. När brudparet vänder sig om mot församlingen gör Daniel en oväntad upptäckt - styvsonens nyblivna fru är samma kvinna han tillbringade natten innan med. När den värsta förskräckelsen lagt sig fortsätter Daniel och Milla sin sexuella relation, som blir allt mer intensiv. De tar allt större risker för att få träffas. Styvsonen och Daniels hustru anar dock inget.

Filmen bygger på relationen mellan Daniel, som är i 50-årsåldern, och Milla, som är runt 25 år gammal. För att göra det hela en aning mer rafflande har man kryddat filmen med en thrilleraktig historia, där spänningen hålls vid liv genom att vi inte riktigt vet vem som utövar utpressning mot den berömde författaren. Annars känns det som "Strange Crime" är gjord för att franska män i 50-årsåldern ska få sitt ego bekräftat - de kan få vilken vacker 25-årig kvinna som helst.

Anledningen till att jag inte kan såga filmen med denna ursäkt är att den är mycket välgjord. Såväl skådespeleri som foto är av hög klass. Daniel Auteuil gör en mycket trovärdig roll som den otrogne författaren och Anna Mouglalis som hans unga älskarinna kommer vi definitivt att få se mer av. Att filmen i huvudsak utspelar sig i de vackra omgivningarna kring GenËvesjön i Schweiz gör inte saken sämre.

Publicerad 2004-08-22

Bilder från “Strange Crime”

Dela din mening om “Strange Crime”