Små röda blommor

Gripande och sorgligt om en ung rebell

Quiang vill så gärna ha en röd liten blomma, men då han vägrar underkasta sig lärarnas order på den stränga förskola där han placerats har han ingen chans.

Små röda blommor

Gripande och sorgligt om en ung rebell

Gripande och sorgligt om en ung rebell

Quiang har lämnats på en förskola i Peking av sina föräldrar som inte hinner med honom och hamnat i en värld han inte kan förstå sig på. En värld där man belönas med en röd blomma om man gör som alla andra, om man kan klä på och av sig på ett visst sätt och uträtta sina behov på rad. Quiang önskar att han kunde bli sjuk så han fick ligga på sjukhus i stället.

Små röda blommor som regisserats av Zhang Yuan handlar om makt. Det blir väldigt intressant och skildringen av hur kontroll och disciplin ställs mot den fria viljan och individen mot massan är oerhört bra. Utifrån hur duktiga barnen är på att lyda har lärarinnorna makten att både dela ut och beröva barnen från sina blommor. Quiang är med sina upptåg en fräsch fläkt i denna barnaskara där man gör som blir tillsagd. Det är härligt att se ett barn i den åldern tänka själv och redan då gå sin egen väg. Men hur länge orkar han stå emot? Filmen får en verkligen att fundera kring hur makt påverkar oss.

Filmen bygger på den kinesiske författaren Wang Shuos delvis självbiografiska roman och även om det aldrig specificeras anar man genom det snygga fotot att den utspelar sig på 50-talet. Berättelsen om den lilla rebellen Quiang berör, den är både gripande och sorglig, i slutändan känns det dock som att något fattas. Men den är absolut väl värd ett besök i biosalongen.

Publicerad 2006-07-27

Trailers och klipp från “Små röda blommor”

Bilder från “Små röda blommor”