Casanova

Kostymfars á la Hallström

Efter att ha varit ett säkert kort vad gäller personporträttering och intressanta handlingsskildringar har Lasse Hallström nu tydligen sålt sin själ till Hollywood. Det stinker gullig Disneyfilm över det här spektaklet lång väg. Mannen som för ett par månader sedan lyckades övertyga mig om att Jennifer Lopez har skådespelartalang gör mig nu besviken, skriver vår recensent.

Casanova

Kostymfars á la Hallström

Kostymfars á la Hallström

Jag litar inte längre på Hallström. Det har gjorts många filmer om Casanova, och med tanke på att historien om denne fagre yngling, som kan allt om hur man förför kvinnor, är ganska känd måste en film om hans liv vara mer glödfylld än så här för att bli sevärd. Man kan snabbt räkna ut hur denna menlösa förväxlingskomedi i Jane Austen/Shakespeare-manér kommer att fortlöpa.

Förtjusande Casanova (Heath Ledger) har hoppat i säng med tiotusentalet 1700-talskvinnor och tröttnar plötsligt på att leva det livet. Han vill gifta sig. Minuterna senare är han förlovad med Venedigs vackraste oskuld, Victoria. Men hennes granne Giovanni Bruni blir förkrossad över detta - han är ju förälskad i henne sedan flera år tillbaka. Duell! Han skickar sin syrra Francesca (Sienna Miller) att fäktas i sitt ställe, men bluffen avslöjas så klart av sluge Casanova som, hör och häpna, blir kär i Francesca. Men hon i sin tur är redan förlovad med en man hon aldrig har träffat, isterförsäljarmogulen Papprizzio (Oliver Platt).

När Paprizzio kommer till stan lurar snillrike Casanova hem honom till sig, binder fast honom och får honom att gå med på att bli inkletad i ister och kaffesump. Därefter spelar nedrige Casanova familjen Bruni ett spratt och får alla att tro att han är Papprizzio. Katolska kyrkan (gestaltad av stackars överspelande Jeremy Irons) ligger lösaktige Casanova hack i häl, för lever man ett player-liv bör man ju hängas.

Lena Olin får spela mamma Bruni, och vem hon förälskar sig i avslöjar jag inte. Det får de barnfamiljer eller tonårstjejer den här filmen riktar sig till gå och se själva.

Gillar man slapstickhumor, tycker att en bekymrad och oengagerad Heath Ledger är jättegullig, älskar fattiga långtråkiga kärlekshistorier och dessutom går igång på Stefan och Krister-komik så kanske det här är något att gå och se på bio.

Musiken och den sköna Venedig-omgivningen är det inget fel på. Maskeradbalskostymerna är läckra och stämningsfulla, och visst är det elegant. Men det blir inte mycket mer än så. Hallström vinner åtminstone inte mitt hjärta.

Publicerad 2006-01-26

Trailers och klipp från “Casanova”

Bilder från “Casanova”