Alexander

Alexander, trovärdig och övertygande

Oliver Stones nya film Alexander är ett ambitiöst och annorlunda historiskt epos. Den berättar historien om Alexander den Store. Men till skillnad från vad man kan tro så ligger betoningen här inte på de stora slagen eller de militära erövringarna. Stone har istället försökt komma underfund med vad det är som får en man som Alexander att fungera, vad det är som driver honom både till sina stordåd och sina misslyckanden. Det blir intressant och sevärt, skriver vår recensent.

Alexander

Alexander, trovärdig och övertygande

Alexander, trovärdig och övertygande

Redan vid tjugo års ålder blev Alexander kung över Makedonien. Det inträffade år 336 före Kristus, då hans far Filip II blev mördad. Bara två år senare inledde Alexander ett fälttåg mot Persien. Under de följande sju åren så intog Alexander och hans armé land efter land och hade ett tag kontroll över 90 procent av den då kända världen. Stone har låtit en berättare i form av Anthony Hopkins återge Alexanders händelsefulla liv. Vi får följa honom från barndom till död, med fokus på de sju åren då Alexander gör sina erövringar i världen.

Colin Farrell gör sin bästa prestation någonsin som Alexander. Det ekar lite av vad Stone lyckades göra med Tom Cruise i Född den fjärde juli. Även andra skådespelare gör bra insatser som till exempel Jared Leto som Alexanders bästa vän (och älskare), Val Kilmer som Alexanders far och Angelina Jolie som modern Olympias. Just den sistnämna spelar en oerhört stor roll i Alexanders liv. Hon har redan från barndomen uppfostrat sin son till en stor framtida härskare. Hon säger till och med att han är Zeus son, och inte ska lyssna på sin far. Det antyds att hon också mördade fadern för att Alexander skulle bli kung, och de freudianska övertonerna är inte särskilt subtila.

Oliver Stone använder det vågade greppet att skildra homo- och bisexualitet som en naturlig del av livet på den tiden. Då var det helt normalt att man gick till sängs med människor av samma kön, och etiketter som homosexualitet existerade inte. Det, tillsammans med scenografin och de exotiska miljöerna, gör att Alexander övertygar som periodskildring.

Vill man ha perfekta Braveheart-hjältar i stora långa stridsscener ska man nog inte se Alexander. Inte heller om man letar efter paralleller till vår tids USA-politik. Stone har drömt om det här projektet i många år och har helt enkelt gjort sitt bästa försök att skildra den riktiga Alexander och hans tid. Givetvis är det mycket spekulation, men det känns trovärdigt och övertygande. Filmen är runt 3 timmar lång, men tiden går ändå fort och Alexander bjuder faktiskt på en riktigt bra biokväll.

Publicerad 2004-12-01

Trailers och klipp från “Alexander”

Bilder från “Alexander”