A-Team

A-Team? Snarare B-Team

När Joe Carnaham introducerar 80-talets kultiga "A-Team" för 2010-talet blir det dumaction för hela slanten. Nostalgiker varnas härmed!

A-Team

A-Team? Snarare B-Team

A-Team? Snarare B-Team

Slutet av "A-Team" får en att längta efter "Mad Men" säsong fyra. Självaste Donald Draper gör nämligen ett kort två minuters inhopp som hård CIA-agent. Inget speciellt egentligen och jag hoppas verkligen inte att dylika inhopp är vad framtiden bär i sitt sköte för mannen som gett skarpa drag ett ansikte: Jon Hamm. Men det tragiska är att dessa mediokra minuter ändå är det bästa av två lååånga timmar. Två timmar vars handling cirkulerar kring en jakt på stulna tryckplåtar, pengar i massor. Men handlingen är inte vad som får en att gå och se en film som "A-Team", utan actionscenerna. Och visst sprängs det i mängder, men mycket mer än så blir det inte.

Att såga en film är som "A-Team" känns lika förutsägbart som julafton. Så vi gör processen kort och konstaterar direkt att "A-Team" är kass. Men vad hade man egentligen väntat sig? Tja, vad sägs om ett känsligare hantverk till att börja med, ett passionsframknullat sladdbarn till 80-talets tv-serie. Inte detta dollardrypande Michael Bayska bihang. Att det faktiskt inte är Michael Bay som regisserat 2010 års version av "A-Team" förvånar mig. Allt finns nämligen där. Det läbbiga reklamaktiga fotot, där inte en bild ser normal ut, tomma actionscener utan personlighet och karaktärer som klämmer ur sig detaljprocessade one liners var och varannan minut.

Spontaniteten är lika med noll, ingenting oväntat lyckas smita under bolagets laserslipade radar. Vi förväntas slå bort tankar som är länkade till någon form utav mänskligt intellekt och bara njuta av scener som den när A-Team-gänget skjuter ner flygplan i en fallande pansarvagn (jag vet, det låter tufft men det är det inte). Popcorn, godis och Coca-cola. När "A-Team" är slut känner jag mig lika trött som efter två timmars kodad kabelteveporr. Och det är ingen förlösande känsla om någon nu trodde det. "A-Team" borde ha bantat ner actionpretantionerna, slipat humorn och lagt ner mer tid på karaktärsuppbyggnad.

Nu sitter ni väl där i stugorna och tänker: "åhh, gubben hatar actionfilmer". Inte alls, bara den här ... och ni fortsätter: "men Magnus, 'Apan' av Jesper Ganslandt är ingen actionfilm". På det svarar jag: "Transformers"! Där har ni en bra actionfilm. Och jo, den är regisserad av Michael Bay. Se och lär Joe Carnahan. Oj, det blev visst en sågning ändå...

Publicerad

Bilder från “A-Team”

Säg vad du tycker om “A-Team”